سئو کلاه سیاه چیست؟ همه چیز درباره سئو کلاه سیاه

سئو کلاه سیاه چیست؟ همه چیز درباره سئو کلاه سیاه

سئو کلاه سیاه به طور خلاصه به تکنیک‌هایی گفته می‌شود که هدفشان فریب دادن موتورهای جستجو (که اصلی‌ترین و شناخته شده‌ترین آنها گوگل است) می‌باشد. هدف این تاکتیک‌ها این است که یک وبسایت در یک زمان کوتاه، موفق به کسب یک جایگاه شناخته شده و رنکینگ بالا شود. این روش‌ها در گذشته تاثیر زیادی در به دست آوردن چنین موقعیت‌هایی داشتند اما امروزه موتورهای جستجو توانسته اند بسیاری از این روش‌ها را شناسایی کرده و با متخلفان برخورد نمایند.

قبل از ورود تفصیلی به بحث سئو کلاه سیاه، بد نیست بدانیم اصلا موتور جستجو چیست و عملکرد آن چگونه است؟

موتور جستجو یک پایگاه داده از صفحات وب است. برای یافتن صفحات جدید وب و برای فهرست بندی، موتورهای جستجو باید اطمینان حاصل کنند که صفحاتی که قبلاً فهرست شده اند به روز باشند.

اگرچه برای کاربران جستجوی پیچیده تر و پیشرفته‌تری در دسترس و امکان پذیر است، اما بیشتر کاربران وب به صورت ساده جستجو می‌کنند.

جستجوی پیشرفته به این نحو است که باید کلمات کلیدی یا کلید واژه را مورد جستجو قرار گیرند. موتورهای جستجو  به سرعت نتایج یافته شده را به نمایش می‌گذارند.

بر اساس یک سری معیارها، همه موتورهای جستجوگر این ارتباط را در نظر می‌گیرند. یعنی مطالبی را نمایش می‌دهند که منطبق بر کلید واژه‌های جستجو شده باشند.

برخی از ترفندهای اصلی سئو کلاه سیاه، شامل ایجاد یک سایت خودکار با استفاده از محتواهای موجود (یعنی سایت‌هایی با محتوای تکراری) و ایجاد پیوند خودکار است. مثلا ممکن است مدیران سایت، برای فریب دادن موتورهای جستجو، از تیترها و کلید واژه‌های جذاب استفاده کنند در حالی که هیچ سنخیت و ارتباط منطقی بین این تیترها و کلید واژه‌ها و مطلب درج شده در سایت وجود ندارد.

 عملکرد این اتوماسیون یا فرایند خودکار به طور کلی بدین نحو است که جستجوگرهای کلاه سیاه معمولاً از تکنیک‌هایی استفاده می‌کنند که دستورالعمل‌های موتورهای جستجو را نقض می‌کنند.

به عنوان مثال موتورهای جستجوی گوگل و یاهو، هر دو راهنمایی ها و خط مشی‌هایی را را برای مدیران وب ارائه کرده‌اند. کسانی که از ترفندهای سئو کلاه سیاه استفاده می‌کنند، در پی نقض این خط مشی‌ها و دستورالعمل‌ها هستند که این کار با ریسک بسیار بالایی همراه است که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

موتورهای جستجوگر

از آنجا که گوگل پرکاربردترین موتور جستجو است و بیشترین و بهترین دستورالعمل‌ها و خط مشی‌ها را برای صاحبان وب سایت‌ها ارائه کرده است، در این مطلب به طور مشروح در مورد سیاست‌های گوگل بحث خواهیم کرد.

دستورالعمل‌هایی که گوگل برای مدیران وب سایت ها ارائه کرده، رهنمودهای کیفی مهمی هستند.

این دستورالعمل‌های کیفی، رایج‌ترین اشکال فریبکارانه یا دستکاری را پوشش می‌دهد و ممکن است با شناسایی آنها، وب‌سایت متخلف را در لیست سیاه خود وارد کند که این موضوع ضرر بسیاری بزرگی را به مدیران وب‌سایت‌ها و سرمایه‌گذاران در فضای مجازی وارد خواهد کرد.

اما ممکن است گوگل یک سری اقدامات گمراه کننده را شناسایی نکند وفریب متخلفان را بخورد. به عنوان مثال، فریب کاربران با ثبت غلط املایی در وب سایت‌های معروف، باعث فریب دادن موتور جستجوی گوگل می‌شوند.

مطمئن باشید که تنها حالتی که ممکن است گوگل نتواند چنین ترفندهایی را شناسایی کند و این اقدامات را مورد تایید قرار دهد این است که یک روش فریبنده به قدری خاص و جدید باشد که در دستورالعمل‌های از پیش تعیین شده‌ی گوگل گنجانده نشده باشد، که البته این موضوع بسیار نادر است.

مدیرانی که انرژی خود را صرف این ترفند های فریبکارانه می‌کنند، از اصول اساسی کسب تجربه های بهتر محروم می‌شوند و متعاقب آن از رتبه‌بندی  و رنکینگ بالا بهره‌ای نخواهند برد، چه بسا با افشا شدن ترفندشان، گوگل به عنوان یک وب‌سایت متقلب و متخلف با آنها برخورد خواهد کرد و ممکن است دیگر هیچ گاه چنین وب‌سایت‌هایی را در نتایج جستجوهای کاربران نمایش ندهد.

اما کسانی که وقت خود را صرف آموختن روش‌های نوین و صادقانه برای افزایش بهره وری از سایت‌های خود می‌کنند، از نتایج تلاش‌هایشان بهره مند می‌شوند و از رنکینگ رو به رشد خود لذت خواهند برد.

دستورالعمل‌های کیفیت گوگل، تعدادی از تاکتیک‌های خاص سئو را بیان می‌کند که این تاکتیک‌ها به نظر گوگل توهین آمیز هستند. در ادامه تعدادی از این تاکتیک‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

خواننده زیرک ممکن است اکنون بپرسد اگر دستورالعمل‌های کیفیت گوگل یا هر موتور جستجوگر دیگری را نقض کنم، و کارهایی برخلاف این دستورالعمل‌ها انجام دهم، چگونه مجازات خواهم شد؟

از نظر گوگل متخلفانی که مستحق مجازات هستند، دو دسته اند. دسته اول وب سایت‌هایی که در حال نقض دستورالعمل‌های گوگل هستند و دسته دوم سایت‌هایی که در حال آموزش تاکتیک‌های فریبنده هستند. هر دودسته از طرف گوگل به راحتی قابل مجازات هستند به نحوی که ممکن است با اضافه شدن به بلک لیست گوگل، ممنوع از فعالیت شوند.

ترفندهای سئو کلاه سیاه

به عنوان مثال ، در 7 فوریه 2006 گوگل ادامه فعالیت شرکت بی.ام.دبلیو آلمان را ممنوع کرد .به این علت که شرکت مذکور مرتکب نقض دستورالعمل های گوگل شده بود و از ترفند های سئو کلاه سیاه استفاده کرده بود تا از رنکینگ بالاتری بهره مند شود و در بالاترین رده نتایج جستوی کاربران قرار بگیرد ،اما با شناسایی از سوی گوگل ، ناکام ماند و از ادامه فعالیت محروم شد.

استفاده کنندگان از بعضی تاکتیک ها نیز ممکن است به جای ممنوعیت  از دسترسی ،مجازات شوند. و جریمه آن ها  به این نحو است که سایت متخلف موقعیت رده بندی یا رنکینگ خود را به طور کلی را از دست می دهد.

 تاکتیک‌هایی که به عنوان سئو کلاه سیاه شناخته می‌شوند، تاکتیک‌های قانونی نیستند و برخی از آنها ممکن است در کوتاه مدت کار کنند. این تاکتیک‌ها در نهایت شناسایی شده و وب سایت متخلف را مجازات و یا ممنوع می‌کنند.

 مدیران وب سعی می‌کنند موتورهای جستجو را در رتبه بندی سایت‌ها و صفحات “فریب” دهند. این فریب‌ها مبتنی بر روش‌های مختلفی است. از جمله: بهم پیوند دادن، اسپم کردن کلمات کلیدی یا سایر روش‌هایی که هدف آنها فقط فریب دادن موتورهای جستجو است، با این امید که یک وب‌سایت در رتبه بندی بالاتری قرار گیرد. اما این متخلفان دیر یا زود از سمت گوگل شناسایی خواهند شد و از ادامه فعالیت محروم می‌شوند. به همین دلیل، سایت‌های استفاده کننده ازتاکتیک‌های سئو کلاه سیاه، به همان سرعتی که صعود می‌کنند، از این موقعیت‌ها سقوط خواهند کرد.

تاکتیک‌های زیر برای کمک به شما در “فریب” موتورهای جستجو ذکر نشده اند، بلکه هدف از ذکر آنها این است که دانستن این موارد به شما کمک می‌کنند تا اگر می‌شنوید که توسط سایر سئوکاران استفاده می‌شود، بدانید اگر موفقیتی از این طریق عایدشان شود، کاملا موقتی و ناپایدار بوده و همچنین شما را در مورد عاقبت این تاکتیک‌ها  آگاه می‌کند تا مبادا به سراغ این راهکارهای متقلبانه بروید.

امکان ندارد کسی با قاطعیت بتواند بگوید که همه وب‌سایت‌های موفق و بهینه سازی شده که از رنکینگ بالای موتور جستجو بهره مند هستند، از این روش‌ها استفاده می‌کنند، بلکه فقط بعضی از آنها این کار را می‌کنند و باید در مورد عاقبت این کار به آنها هشدار داده شود.

با توجه به تعداد زیاد ترفندها و اسکریپت های استفاده شده علیه موتورهای جستجو ،قطعا همه آنها در لیست زیر ذکر نشده اند. یعنی ترفندهای فریب دهنده، محدود به مواردی که در ادامه می‌بینید نیست. در زیر فقط برخی از رایج ترین کلاه‌های سیاه را می‌بینید.

بسیاری از سئوکاران و مدیران سایت‌ها به امید دور زدن روش‌های زیر، به نحوی آنها را تغییر داده‌اند تا دیر تر شناسایی شوند.

این تکنیک‌های جدید ممکن است برای مدت محدودی عملی باشد و نتیجه گرفتن از آنها در واقع ممکن است، اما نه برای همیشه و احتمالاً نه برای مدت طولانی.

تاکتیک‌های سئو کلاه سیاه

اما چند نمونه از تاکتیک‌های سئو کلاه سیاه:

1. تعدد کلید واژه‌ها یا کلمات کلیدی:

این شیوه احتمالاً یکی از رایج ترین روش‌های سواستفاده‌ی هرزنامه‌ها از موتور جستجو است.

اساساً این اتفاق زمانی می‌افتد که یک مدیر وب یا سئوکار تعداد زیادی کلید واژه مشابه را در انتهای مطلب درج شده در سایت قرار می‌دهد، با این امید که بالاخره موتور جستجو به واسطه یکی از این کلید واژه‌ها، این موضوع را به عنوان  موضوع مرتبط با جتسجوی کاربران بخواند.

به منظور جبران این مسئله که این تعدد کلید واژه‌ها، متن را به طرز وحشتناکی طولانی جلوه می‌دهد، این کلید واژه‌ها در پایین‌ترین قسمت صفحه و در اندازه قلم بسیار کوچک درج می‌شوند.

اغلب همراه با درج کلید واژه‌های متعدد، یک تاکتیک اضافی همراه است به نام متن پنهان که در ادامه توضیح داده شده است.

تاکتیک‌های سئو کلاه سیاه

2. استفاده از متن پنهان:

متن پنهان متنی است که با همان رنگ زمینه یا بسیار نزدیک به آن تنظیم شده باشد. در حالی که موتورهای جستجوی اصلی می‌توانند متن تنظیم شده با همان رنگ متن اصلی را به راحتی تشخیص دهند.

برخی از مدیران وب با ایجاد یک فایل تصویری همانند متن‌های از پیش موجود، سعی در دور زدن موتورجستجو دارند

به عنوان مثال اگر شما متن را از جای دیگری کپی کنید و آن را رنگ کنید و یا آن را در قالب یک فایل تصویری به عنوان پس زمینه تنظیم کنید، این مورد برای موتور جستجو قابل شناسایی نیست.

اما برای موتورهای جستجو هم راه برای کشف این هرزنامه ها زیاد است. وب سایت هایی که معمولاً از این روش استفاده می‌کنند، حتی اگر توسط خود موتور جستجو شناسایی نشوند، معمولاً به سرعت توسط رقبا به موتور جستجو گزارش شده و در لیست سیاه قرار خواهند گرفت.

3. پوشش دادن از طریق تیتر یا کلید واژه غیر مرتبط:

این روش به طور خلاصه روشی برای ارائه اطلاعات مختلف و بعضا غیر واقعی و گمراه کننده به موتورهای جستجو است. روش های زیادی برای فریب دادن وجود دارد که نمی‌توان همه آنها را لیست کرد چرا که برخی از آنها هنوز توسط موتورهای جستجو قابل شناسایی نیستند. متاسفانه باید گفت که برخی از این روش‌ها هنوز کار می‌کنند و اینکه چه مدت طول می‌کشد تا همه این روش‌ها شناسایی شوند، قابل پیش بینی نیست.

 این ترفند نیز مانند متن پنهان است، یعنی زمانیکه یکی از رقبای سایتی متوجه می‌شود که مدیر این سایت چه کاری انجام داده است، می‌تواند سایت متخلف را گزارش کند و سایت مذکور از ادامه فعالیت ممنوع خواهد شد. حتی اگر وب‌سایت متخلف از موقعیت برتر یا اصطلاحا رنکینگ بالا برخوردار باشد قابل مجازات است.

4. صفحات ورودی انتقال دهنده به صفحات دیگر:

صفحاتی هستند که فقط برای هدف قرار دادن یک عبارت کلیدی خاص به یک وب سایت اضافه می‌شوند که این عبارات ارزش کمی برای بازدید کننده دارند. به طور کلی محتوای این قبیل صفحات هیچ اطلاعاتی را ارائه نمی‌دهند و هدفشان فقط تبلیغ صفحه‌ای دیگر است، با این امید که وقتی یک بازدید کننده وارد این صفحه می‌شود، از این طریق به صفحه‌ای که هدف تبلیغ بوده هدایت می‌شود و از آنجا ادامه می‌دهد.

غالباً برای صرفه جویی در وقت این صفحات توسط نرم افزار تولید می‌شوند و به طور خودکار به سایت‌ها اضافه می‌شوند. این یک عمل بسیار خطرناک است. نه تنها بسیاری از روش‌های تزریق صفحات ورودی طبق دستورالعمل های موتورهای جستجو ممنوع است، اما گزارش این عمل توسط رقبا، باعث می‌شود که حتی رتبه‌های قانونی که با محتوای اصلی سایت کسب شده‌اند همه ناپدید شوند و به نحوی باعث تنزل رنکینگ قانونی سایت نیز خواهند شد.

5. تغییر مسیر دادن:

تغییر مسیر، گاهی به عنوان یک تاکتیک کلاه سیاه استفاده می‌شود .

این روش به این نحو عمل می‌کند که مسیرهای هدایت کننده‌ای وجود دارند که موجب انتقال خودکار بازدید کننده به صفحه ای با محتوای مشابه محتوای صفحه اصلی سایت می‌شوند.

از آنجا که صفحات ورودی بسیار کم هستند، موتورهای جستجو به سرعت راه‌هایی برای شناسایی چنین تغییر مسیرهایی پیدا می‌کنند، در کنار این موضوع، هرزنامه نویسان نیز به سرعت در حال کشف روش‌های جدید برای فریب دادن موتورهای جستجو هستند.

همانطور که گفته شد، موتورهای جستجو در نهایت متخلفان را کشف خواهند کرد و سایت متخلف، یا توسط خود موتور جستجو شناسایی و جریمه می‌شود و یا توسط یک رقیب یا یک شخص جستجوگر ناراضی گزارش خواهد شد.

تغییر مسیر دادن

6. سایت هایی با محتوای تکراری:

یک تاکتیک مهندسی معکوس است که این روزها به ندرت جواب می‌دهد. وقتی یک سایت موفق و محبوب می شود و بازدید کنندگان زیادی پیدا می کند، بسیاری از مدیران وب به این فکر می‌افتند که یک شبه ره صد ساله را طی کنند. به این نحو که بدون هیچ تلاشی برای تولید محتوی و بهینه سازی وب‌سایت‌هایشان، اقدام به کپی کردن مطالب از وب‌سایت‌های موفق می‌نمایند، با این امید که از آن سایت موفق چه از لحاظ میزان بازدید و چه از نقطه نظر موفقیت در ارائه یا فروش کالا و خدمات پیشی بگیرند.

 این عمل علاوه بر اینکه طبق قانون کپی رایت قابل پیگرد خواهد بود، از نظر موتور جستجو نیز تخلف محسوب شده و مستحق جریمه است.

موتورهای جستجو و همچنین افراد جستجو کننده، تمایل دارند در نتایج جستجوی خود محتوایی منحصر به فرد و ایده آل را مشاهده کنند. پس مشاهده سایت‌هایی با محتواهای شبیه به هم، مطلوبیتی ندارد.

نتیجه استفاده از این تاکتیک این است که در صورت شناسایی، سایت متخلف به سرعت ممنوع از ادامه فعالیت خواهد شد. موتورهای جستجو روش‌هایی برای تنبیه سایت‌هایی با محتوای تکرای دارند. یکی از اقدامات موتورهای جستجو در برخورد با چنین متخلفانی، حذف آنها از فهرست نتایج جستجو است.

اما متخلفان گاهی برای فریب دادن موتورهای جستجو، به نحو پیشرفته تری عمل می‌کنند. مثلا ممکن است متن‌های کپی شده را قدری تغییر دهند یا از تکنیک متن پنهان و یا روش‌های دیگر استفاده کنند. اما باید بدانیم که تمام این روش‌ها در صورت شناسایی یا گزارش از سوی رقبا و جستجوگران، قابل جریمه خواهد بود و منجر به ممنوعیت وب‌سایت متخلف خواهد شد.

7. بهم پیوند دادن:

از آنجا که پیوندهای ورودی برای موتورهای جستجو به عنوان معیاری برای تعیین رنکینگ وب‌سایت‌ها اهمیت زیادی پیدا کرده است، ایجاد چندین وب‌سایت از سوی یک شخص یا یک گروه و پیوند دادن آنها به یکدیگر با هدف شکل گیری یک محبوبیت کلی برای همه این پیوند ها، به یک ترفند زیرکانه و رایج تبدیل شده است.

 این کار اگر به درستی انجام شود، تشخیص آن دشوارتر از بقیه ترفندهاست. اگرچه شناسایی این روش ممکن است بیشتر از بقیه روش‌ها زمان ببرد و ممکن است متخلفان زمان بیشتری بتوانند از این ترفند برای موفقیت موقتی بهره مند شوند، اما نباید فراموش کنیم که در نهایت این روش نیز فاش خواهد شد و نتیجه ای جز ناکامی و ممنوعیت از ادامه فعالیت به دنبال نخواهد داشت.

در این مطلب ما نمی توانیم نحوه استفاده از روش پیوندهای به هم پیوسته را آموزش دهیم چرا که انتشار چنین آموزش هایی ممنوع است و ما نمی خواهیم وبسایتمان به عنوان هرزنامه شناخته شود. بلکه همانطور که گفته ش، هدف از درج این مطلب، آگاهی دادن و هشدار دادن به مدیران وب‌سایت‌ها و استارتاپ ها است تا مبادا در دام سودجویان بیفتند و با استفاده از ترفندهای سرزنش شده ی سئو کلاه سیاه، گرفتار لیست سیاه موتورهای جستجو شوند.

بهم پیوند دادن سئو کلاه سیاه

مواردی که در بالا ذکر شد، فقط چند مورد از ترفندهای فریب کارانه سئو کلاه سیاه هستند. علاوه بر این‌ها روش‌های دیگری نیز وجود دارند که ذکر همه آنها در یک مطلب امکان پذیر نیست. همچنین بدیهی است که افراد متخلف و سودجو همیشه وجود دارند و پی در پی به دنبال کشف روش های جدیدی برای فریب دادن موتورهای جستجو هستند. روش‌هایی که در زمان نگارش این مقاله هنوز قابل شناسایی نیستند.

پیشنهاد ما به استارتاپ‌ها و وب‌سایت‌های تازه کار این است که به جای تلاش برای کسب موفقیت از روش های متقلبانه مثل سئو کلاه سیاه، تلاش کنند تا ترفندها و روش‌های قانونی و صادقانه مثل سئو کلاه سفید را فرا بگیرند و برای افزایش بازدهی وب‌سایت‌هایشان، از این روش‌ها استفاده کنند.

امیدواریم این مطلب برای خوانندگان عزیز مفید و کاربردی بوده باشد.

  • اشتراک گذاری:

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.