در گذشته برندهای بزرگ و سرمایهدار برای تبلیغات، از رسانههای جمعی مانند تلویزیون و رادیو استفاده میکردند. در واقع این رسانهها، راحتترین و در دسترسترین روش برای معرفی برند و محصول به مخاطبان به شمار میآمد. در نتیجه، برندهایی که بودجه تبلیغاتی خیلی زیادی در اختیار داشتند، بیشتر از بقیه رقبای خود شناخته میشدند. اما در حال حاضر، عواملی مثل گسترش تکنولوژی، دسترسی آسان به اینترنت و ابزارهای الکترونیکی و افزایش خریدهای اینترنتی باعث شدهاند تا نیاز به روشهای جدید تبلیغات و جذب مشتری در همه کشورها به وضوح احساس شود.
ریتارگتینگ یکی از راهکارهای جدید برای دسترسی به مخاطبان است. با این روش همه کسب و کارها حتی استارتاپها این فرصت را دارند تا با بودجه کم، بازدهی بالایی در زمینه تبلیغات داشته باشند و بتوانند برند خود را در سطح گسترده مطرح کنند و به راحتی به مخاطبین خود دسترسی داشته باشند و همچنین موفقیتی به مراتب موثرتر از آنچه در گذشته برندهای بزرگ و سرمایه دار از طریق تبلیغات در رسانه های جمعی به دست می آوردند، کسب کنند.
ریتارگتینگ شیوهای نوین در زمینه تبلیغات و جذب مشتری است که صاحبان کالا و خدمات در فضای مجازی از آن برای افزایش بازدهی وبسایتهای خود استفاده میکنند. امروزه برای موفقیت و پیشی گرفتن از رقیبان در بستر مبادلات الکترونیکی، تبلیغات، جذب مخاطب بالقوه و تبدیل آنها به مشتری بالفعل، حرف اول را میزند. رقیبانی که از روشهای جدید تبلیغات و جذب مشتری استفاده نکنند و نتوانند مخاطبان و مشتریان را به وبسایت خود جذب کنند، دیر یا زود از صحنه رقابت حذف خواهند شد.
اما بد نیست بدانیم عملکرد ریتارگتینگ چگونه است؟
زمانی که یک مشتری بالقوه وارد وبسایتی میشود، یک کوکی در مرورگر او فعال میشود. این کوکی در دامنه سایت میزبان ذخیره شده و باعث میشود که سرور میزبان بتواند رفتار این مشتری را در فضای مجازی بررسی کند و همچنین اورابه محض ورود مجدد به وبسایت شناسایی کند و بعدها در جاهای دیگر تبلیغی به طور اختصاصی و با توجه به محصول یا خدمتی که قبلا در وبسایت دیده، به او نمایش دهد.
برای اینکه بتوان از تبلیغات ریتارگتینگ نتیجه بهتری گرفت، بهتر است مخاطبان دسته بندی شوند. بعد از تقسیمبندی، میتوان به هر دسته، تبلیغات مناسب آن دسته را نشان داد یا می توان طوری برنامه ریزی کرد که به یک دسته خاص (مثلاً کسانی که قبلا مشتری سایت بودهاند و خریدشان تکمیل شده است) تبلیغ را نشان ندهد.
همانطور که گفته شد، ریتارکتینگ (که بعضی ها به آن ریمارکتینگ میگویند) به صاحبان کسب و کارهای اینترنتی کمک میکند تا بتوانند مشتریانی را که قبلا حداقل یکبار وارد وبسایت ارائه دهنده کالا یا خدمات شده اند، با ورود مجدد به همان وبسایت، ترغیب و تشویق کنند تا کالا یا خدمتی را که در گذشته مشاهده کرده بودند را مجدداً مورد بازدید و بررسی قرار دهند.
علیرغم اینکه ریتارگتینگ و ریمارکتینگ گاهی به یک معنا به کار میروند، اما میان این دو مفهموم تفاوتهایی وجود دارد که دانستن این تفاوتها خالی از لطف نیست. در ریتارگتینگ هدف این است که به کاربرانی که یک بار تمایل خود را نسبت به یک وبسایت خاص نشان داده اند بار دیگر امکان دسترسی وجود داشته باشد؛ که این هدف با استفاده از تبلیغاتی که توسط کوکیها برای کاربر انجام میشود، محقق میشود. ولی در ریمارکتینگ عملکرد وبسایتهای ارائه دهنده کالا و خدمات، تنها بر اساس ارسال ایمیل است.
در ریمارکتینگ لازم است اطلاعاتی از کاربران جمع آوری و لیستی تهیه شود تا بعد ها بتوان برای آنها ایمیل تبلیغاتی ارسال نمود. ریتارگتینگ و ریمارکتینگ هر دو به تنهایی میتوانند در موفقیت کسب و کارهای اینترنتی موثر باشند همچنین اگر با یکدیگر ترکیب شوند میتوانند تاثیر بیشتری داشته باشند. به این صورت که به محض ورود یک کاربر به یک وبسایت، اطلاعات او ثبت شود. اطلاعاتی از جمله آی.پی یا شناسه دستگاهی که کاربر با آن متصل شده؛ برای اینکه با ورود مجدد کاربر به وبسایت، امکان شناسایی او فراهم باشد. همچنین در صورت امکان و با کسب رضایت کاربر، آدرس ایمیل اونیز ثبت شود تا در آینده حتی بدون ورود مجدد کاربر به وبسایت، با ارسال ایمیل تبلیغاتی به آدرس ایمیل او، بتوان کالا و یا خدمات مورد نظر را به او معرفی کرد.
کوکی ها نقش مهمی در ریتارگتینگ دارند. اما بد نیست به طور دقیق تر بدانیم کوکی چیست؟
کوکی ها به قطعه هایی از داده ها و برنامه ها گفته میشود که خود را در مرورگرها جا می کنند و به این ترتیب امکان ردیابی سایتهایی که فرد مشاهده می کند را فراهم میآورند. عملکرد کوکیها به نحوی است که بعضی وبسایتها، به محض ورود کاربر، پیغامی به او نمایش میدهند تحت این عنوان که: این وبسایت کوکیهایی را ذخیره میکند. آیا موافقید؟ که کاربر با دوگزینه موافقت یا عدم موافقت مواجه است که به دلخواه میتواند یکی از آنها را انتخاب کند. اما در بعضی موارد نیز برای این موضوع مجوزی از کاربر دریافت نمیشود و کوکیها به صورت خودکار ذخیره میشوند.
معمولا روند کار کوکیها اینگونه است که هنگامی که یک فرد از یک سایت بازدید میکند، مرورگر مورد نظر یک کوکی در وبسایت کاربر فعال میکند. (بدون اینکه مجوزی از کاربر دریافت کرده باشد). سپس کوکی مورد نظر، تبلیغ سایت اولیه را در بقیه سایتهایی که کاربر بازدید میکند، قرار میدهد و کاربر را قانع میکند تا یکبار دیگر روی سایت قبلی کلیک کرده و به آن برگردد.
این تبلیغات تنها کاربرانی را هدف قرار میدهد که قبلا حداقل یک بار از یک وب سایت بازدید کردهاند. در واقع کسانی که قبلا به نوعی علاقه خود را به یک سایت، محصول یا خدمت نشان دادهاند ولی هنوز آنچه که مد نظر ارائه دهنده کالا یا خدمات است را در سایت انجام ندادهاند. به همین دلیل است که به این فرآیند ریتارگتینگ گفته میشود چون یکبار دیگر کسانی که قبلا از یک سایت بازدید کردهاند را هدف تبلیغات و برگرداندن او به سایت قرار میدهد.
هر سایتی تعدای بازدید کننده دارد که فقط بعضی از آنها (که معمولا نسبت به کل بازدید کنندگان تعداد کمتری را تشکیل میدهند) خرید و فعالیت خود را در سایت به اتمام میرسانند و احتمالا بیشتر آنها سایت را بدون انجام کاری ترک میکنند. استفاده از ریتارگتینگ به ارائه دهنگان کالا یا خدمات این فرصت را میدهد تا یکبار دیگر این دسته از کاربران را قانع کنند تا از خدمات سایتشان استفاده کنند.
مهمترین کارکرد ریتارگتینگ، تبدیل کاربر به مشتری فعال است. در حقیقت کار ریتارگتینگ با اولین ورود کاربر به یک سایت آغاز میشود، با فعال کردن کوکیها و نشان دادن تبلیغات مجدد یک سایت در سایت های دیگر به همان کاربر ادامه پیدا میکند، و با بازگرداندن کاربر به سایت مورد نظر و استفاده او از خدمات سایت مذکور (اعم از اینکه منجر به خرید کالا و یا خدمات شود؛ مثل سفارش یک محصول فیزیکی یا یک کتاب الکترونیکی و یا خرید بلیط قطار و هواپیما و ….) به یک موفقیت نسبی دست پیدا میکند اما کار ریتارگتینگ در اینجا تمام نمیشود بلکه ممکن است بعدها بازهم به این مشتری، طبق پیشینهای که از او ثبت شده، تبلیغاتی را نشان دهد.
ریتارگتینگ روش تبلیغاتی موثری است که کمک میکند تا کسانی که بیشترین احتمال خرید را دارند، هدف تبلیغات قرار بگیرند. استفاده از این روش مزایای بسیاری دارد و شاید بتوان گفت مهم ترین ویژگی آن، ای است که با هزینه کم میتوان در سطح گسترده تبلیغ کرد و بدین ترتیب باعث میشود تا صاحبان کسب و کارهای اینترنتی، از بودجه بازاریابی خود، به طور بهینهتر استفاده کنند و پیامهای تبلیغاتی خود را به نحو هوشمندانهتری به مخاطبان انتقال بدهند.
از مزیتهای دیگر ریتارگتینگ میتوان به این موضوع اشاره کرد که ریتارگتینگ در واقع یادآوری نام یک برند خاص برای کسانی است که بیشترین احتمال تبدیل شدن به مشتری را دارند.
گاهی هدف ریتارگتینگ، گرفتن پاسخ مستقیم از مخاطب است. همانطور که اشاره شد، ممکن است هدف از این نوع تبلیغات، یادآوری خرید یک محصول مورد علاقه به مخاطب باشد. همچنین ممکن است هدف ریتارگتینگ، ماندگار کردن نام یک برند خاص در ذهن مخاطب باشد که این هدف به صورت غیر مستقیم و از طریق نشان دادن تبلیغ برند مورد نظر به مخاطب، حاصل میشود.
محققان با بررسی و تحقیقات در این زمینه به آمار و ارقامهایی دست یافته اند که توجه به آنها، نمایانگر اهمیت و تاثیر ریتارگتینگ است. این آمار بدین شرح است:
*بعد از استفاده از ریتارگتینگ، به احتمال ۷۰ درصد بازدید کنندگان به سایت مورد نظر بر میگردند.
*استفاده از این روش به شرکت های تبلیغاتی کمک میکند تا به ۹۸ درصد از بازدید کنندگان خود دسترسی داشته باشند.
*به احتمال ۵۰ تا ۶۰ درصد کاربر وقتی که بار دیگر به سایت مورد نظر بر میگردد ، به یک مشتری تبدیل خواهد شد.
علاوه بر کوکیها که قبلا به بررسی نقش آنها در عملکرد ریتارگتینگ پرداخته شد، عامل مهم دیگری که در روند کار ریتارگتینگ نقش دارد، ترکینگ تگها هستند. برای شروع کار با ریتارگتینگ، لازم است یک کد جاوا اسکریپت به نام ترکینگ تگ در سورس کد سایت قرار داده شود. با قراردادن این کد، کوکی ناشناسی در مرورگر هر کاربری که از وبسایت مورد نظر بازدید میکند، قرارداده میشود. این کوکی کمک میکنند تا بعدها بتوان رفتار هر کاربر بازدید کننده از سایت را دنبال کرد.
مزیت استفاده از ترکینگ تگها این است که میتوان تبلیغات مرتبط با علاقه مندیهای بازدید کنندگان جدید را در نزدیکترین زمان ممکن انجام داد. به این نحو که ترکینگ تگها کمترین اختلاف زمانی ممکن را بین زمان بازدید و زمان مشاهده تبلیغ مرتبط برقرار میسازند.
اما روش دیگر، ریتارگتینگ بر اساس لیست آپلود شده از مخاطبین است. در این روش با آپلود لیستی از آدرس ایمیلهای مخاطبین، این کاربران به صورت خاص، هدف تبلیغات ریتارگتینگ قرار میگیرند. این روش بیشتر برای تبلیغ از طریق فیس بوک و توییتر برای مخاطبانی که به یک محصول خاص علاقه نشان دادهاند و آدرس ایمیلهای ایشان موجود است، استفاده می شود.
مزیت استفاده از ریتارگتینگ بر اساس لیست، این است که میتوان مخاطبانی با ویژگیهای خاص و دقیق را هدف تبلیغات قرار داد. البته این روش معایبی نیز دارد از جمله اینکه میزان تاثیر گذاری و موفقیت تبلیغات در این روش، به رفتار و صداقت کاربران لیست بستگی دارد چرا که بسیاری از افراد ممکن است برای ایجاد اکانت در شبکه های اجتماعی، از ایمیل شخصی و اصلی خود استفاده نکند و هنگام ثبت نام یک ایمیل فرعی یا فیک وارد کنند که معمولا کمتر چک میشود. در نتیجه ممکن است ایمیل تبلیغاتی ارسال شده را نبینند. همچنین ممکن است این ایمیل های تبلیغاتی، به پوشه اسپم وارد شوند که این موضوع نیز باعث ناکام ماندن تبلیغات خواهد شد.
با تامل در مطالب گفته شده، میتوان به این نتیجه رسید که تبلیغات ریتارگتینگ، ابزاری قدرتمند برای تبدیل هر بازدید کننده از وب سایت به مشتری وفادار است و بخشی ضروری برای بازاریابی در هر کسب و کار است.
این روش علاوه بر اینکه باعث جذب دوباره مشتریان بالقوه میشود، ممکن است موجب تبدیل آنها به مشتریان بالفعل گردد و همچنین فرصت تبلیغات هوشمندانه با شخصی سازی بیشتر را به صاحبان کالا یا خدمات ارائه میدهد و تاثیر این تبلیغات در برند سازی، به مراتب از تبلیغات عادی بیشتر است.
امید است نکات عنوان شده در این مطلب مفید واقع شود.
نظرات کاربران